Resa till verksamheten i Kenya

Från 2 till 10 november 2024  –  Du kan anmäla ditt intresse nu!

Rotary Doctors Sweden anordnar en resa till verksamheten i västra Kenya för Rotarymedlemmar och medföljande. Du som följer med ska vara intresserad att sprida information om Rotary Doctors i din klubb, i grannklubbar och/eller i ditt distrikt genom att presentera och berätta om Rotary Doctors verksamhet och vad du sett på resan.

Deltagarna på resan kommer att se olika verksamheter, de mobila barn- och mödravårdsklinikerna vid jeeplinjerna, stödet till sjukhus med svenska läkare, vattenprojekt, latrinprojekt och stöd till kvinnors rätt till hälsa. Allt till självkostnadspris.

Lisbeth Godin Jonasson från Katrineholm Rotaryklubb som besökte Kenya i november 2020 på en liknande resa skrev efteråt: ”Det var ett imponerande besök, stort engagemang i en effektiv organisation. Har du möjlighet att besöka Rotary Doctors verksamhet så gör det! Det berör!”

Du som deltagare ansvarar själv för att beställa din flygbiljett till Eldoret, Kenya. Du kan göra det själv på nätet, genom en lokal resebyrå eller du kan kontakt Tranås resebyrå som gärna hjälper till och vet vad det hela handlar om. Ni kan ta kontakt genom africa@tranas-resebyra.se, eller tel 0140-375010. Tranås resebyrå ger också rabatt på safari som kan kombineras med besöket till Rotary Doctors’ verksamheten. Läs mer här: Tranås Resebyrå Rotary november 2024

Det finns naturligtvis också andra kombinationer att göra. Det kan vara bra att titta på UD:s information om resor innan man planerar resmål: Reseinformation – Sweden Abroad

Flygresan Sverige – Kisumu tur och retur kan kosta mellan 10 000 – 12 000 kr, men det kan också vara möjligt att hitta billigare resor på nätet.

Turen för att se Rotary Doctors verksamhet utgår från Eldoret. Alla deltagare bör anlända till Eldoret senast på förmiddagen söndagen den 3 november för transport till Kitale. Från måndagen börjar programmet för att se verksamheten i Kitaleområdet och i North Pokot. Det kommer att bli ett intensivt program men mer detaljerad information om det kommer senare.

Fredag kväll eller lördagmorgon, 8 eller 9 november, åker deltagarna till Kakamega Rainforest för att spendera en eller två nätter på Rondo Retreat. Där finns möjlighet att dels njuta av trädgården och att gå på en guidad tur i skogen, att se fåglar, apor och eventuellt andra djur. På söndagen den 10 november är deltagarna åter till Eldoret och för att flyga därifrån. Exakta tider kommer att anpassas efter flygen mellan Nairobi och Eldoret. Det går antagligen inte att boka inrikesflyget förrän senare, ofta måste man boka flyget till Kenya tidigare och får vänta med flyget till Eldoret.

Resan i verksamhetsområdet för att besöka verksamheten kommer att ske i minibussar. Kostnaden för den per person blir ca 2 000 kr, men det beror också på hur många deltagare det blir på en resa.

Rotary Doctors kommer att ordna övernattningar på hotell vid de olika ställena som besöks. Det är en kostnad på ca 6 000 KES (500 SEK) per natt och person, lite dyrare om man ska ha enkelrum. Nätterna i North Pokot är billigare och där är också standarden låg. I Kakamega Rainforest på Rondo Retreat kostar det däremot drygt 1 000 kr per person i dubbelrum, och 1 400 kr i enkelrum, där ingår dock halvpension. Till övernattningskostnaderna kommer kostnader för mat som varierar.

Alla priser kan variera beroende på att växelkurserna ändras och prisnivån i Kenya som kan ändras fram till november.

Är du intresserad, anmäl dig till info@rotarydoctors.se så snart som möjligt. Det finns möjlighet att ta emot max 14 deltagare på en resa, om intresset är stor anordnar vi flera resor.