Götenes största kafferep

Lördagens ”Kafferep i fredens tecken” anordnat av Götene-Kinnekulle rotaryklubb torde ha varit kommunens största

Kafferep i fredens tjänts

kafferep genom tiderna. Nästan 200 personer samlades på lördagseftermiddagen i Centrum cafét, för att manifestera att fred på jorden, hör till det viktigaste vi skall arbeta för.

På dagen 108 år efter att Paul Harris torsdag den 23 februari 1905 bildade organisationen.  Ett av Rotarys fyra syften är att genom, ”Internationell förståelse, god vilja och fred genom ett världsomfattande kamratskap av personer från näringsliv och yrken, förenade genom tjänandets ideal”.

För Götene klubben är detta ett viktigt ideal, kan vi öka förståelsen mellan folken har vi lättare att verka för fred. Genom detta kafferep försökte man just belysa detta viktiga i vår dagliga samvaro. Och har man sett, omkring 200 av Götenes befolkning, hörsammade kallelsen att under tre timmars program få ta del av det Rotary klubben arbetar med.

Eftermiddagen inleddes av att presidenten Bengt-Göran Nilsson hälsade den stora publiken hjärtligt välkommen på ett antal olika språk. Vid detta tillfälle fick de församlade en historisk återblick på Rotary i stort och vad dagen var ägnad som. Därefter gick eftermiddagen i det mångkulturella tecknat med sång och musik. Götenes egen son Oskar Persson gjorde som alltid ett bejublat framträdande genom sin sång. Berättelser hur det som nysvensk känns att komma till Götene fick de församlade lyssna till samt att se Götene folkdanslag bland annat framföra Oxdansen.

Barnen hade sin hörna där en målning på 2 x 1,5 meter med barnen syn på freden framställdes. Denna målning satsar

Barnens syn på fred

Rotarys egna medlemmar 100:- var. Den kommer sedan att skänkas till kommunen för att sättas upp på lämplig plats i Centrumhuset och därigenom påminna oss om denna hellyckade manifestation.

Kön blev lång till kaffebordet med sju sorters välsmakande kakor och diskussionerna runt kaffe borden kom till största delen att handla om Rotarys arbete som många inte tidigare känt till.

För den som kände att man ville göra lite utöver det vanliga fanns möjligheten att skänka en slant till Rotarys läkarbank, den viktiga gåvan kom under dagen att bli 4840:- vilket kommer att bli viktigt tillskott för de mobila läkarmottagningarna i Afrika.

Text och foto: Björn Lippold, Götene Rotaryklubb