Österlenklubbar fixade jeepen

Under våren 2022 donerade klubbarna Tomelilla, Kivik och Ystad St:Petri en summa på 323 335 kr till Rotary Doctors för att finansiera inköpet av en jeep. Klubbarna hade under några år samlat pengar för att stödja Rotary Doctors arbete. Det var en del utmaningar eftersom pandemin kom emellan. Men under 2022 kunde jeepen köpas in och gåvan lämnas över.
I samband med att jeeppengarna officiellt lämnades över tilldelas också fem personer utmärkelsen Rotary Doctors Fellow för sina stora insatser och sitt engagemang för att driva kampanjen för en jeep i sina Rotaryklubbar. Det var Bitte Müller-Hansen, Madeleine Stockwall från Kivik, Kjell Persson, Dan Löfgren och Bo Herrou från Tomelilla och Reinhold Eriksson från Ystad S:t Petri.

Redan år 2012 samlade Rotaryklubben i Tomelilla samlat in pengar till en jeep. Då samlade klubben ensam in 250 000 kr för att finansiera en jeep till Rotary Doctors verksamhet i Kenya. Kjell Persson var också då drivande för att planera insamlingen. Han förklarade satsningen på en jeep så här:

–Om bilar saknas eller om jeeparna är trasiga så kan doktorerna inte göra det de ska. När vi fick klart för oss hur tung kostnaden för jeeparna är för Rotarys Läkarbank bestämde vi oss för att göra en insats.
Kjell var ordförande i den kommitté som drev insamlings- och sponsringsarbetet. Han har själv haft FN-tjänst runt om i världen och därefter jobbat många år i bilbranschen.
–Jag vet hur strandsatt man är om inte transporterna fungerar.