Kolbullar i Rödön

CRödöns Rotaryklubben stekte kolbullar och sålde vid två tillfällen under hösten 2013. Intäkterna gick till Rotarys Läkarbank. Det var en av många aktiviteter som klubben gjorde när de beslöt att uppmärksamma Rotarys Läkarbank under 25-års jubileet. Två hela kvällsmöten ägnades åt Rotarys Läkarbanks verksamhet. Till dessa möten inbjöds också allmänheten genom affischering i Krokom och andra orter i närheten.
– Vi som deltog fick kontakt med den verklighet och de människor som Läkarbanken arbetar med under de primitiva förhållandena som gäller på den afrikanska landsbygden, påpekar styrelsen för klubben.
Dessutom medverkade klubben vid en utställning under kulturveckan i Krokom och hade också roll-ups uppställda i två butiker i samhället.
– Vi tror på bra och betydelsefulla ”informationsringar som sprider sig på vattnet” efter Läkarbanksmånaden, säger styrelserepresentanterna.

Så vad är kolbullar? Jo, det är en slags tjock pannkaka med tärnat, rimmat eller rökt fläsk i.

Kolbullar är en gammal nordisk maträtt som lagades på enklast möjliga sätt direkt i stekpannan. Den var vanlig bland skogshuggare, kolare, rallare och flottare som levde under enkla förhållanden.

"

Text och foto: Evert Fogelberg, Rödöns Rotaryklubb