Aktiva klubbar i Småland

Den första veckan i februari fick alla som bor i Jönköping och på Småländska höglandet och prenumererar på sin lokal tidning en 28 sidors tidningsbilaga om Rotary i brevlådan.  Mycket om innehållet var också om Rotarys Läkarbank, som ju är ett gott exempel på hur Rotary andan omsätts i praktiken.

I januari hade Värnamo sin traditionella ”Nytt Års konsert” då överskottet går till Läkarbanken. Samtidigt hade en person skänkt 300 000 till klubben för att skänka till Läkarbanken. Här överlämnas den checken av Anders Davidzon från Värnamo till ordförande i Läkarbanken, Sven Åke Hedström till höger. Överskottet från konserten kommer att överlämnas vid ett senare tillfälle då resultatet är sammanräknat.

I Eksjö anordnade Rotaryklubbarna också en konsert under januari. För andra året i rad  var Vocal Voices på plats, en stor kör som underhöll en publik på mer än 900 hundra personer under temat Show i Vintertid.

Förra årets överskott gick till att stödja jeeplinjerna i Homa Bay. I år kommer överskottet att gå till vatten och utbildningsprojekt inom Läkarbanken i tillägg till ett lokal projekt i Eksjö.