Framtidsmöte

För att göra rätt saker på rätt plats måste en organisation ständigt utvärdera och förändra sin verksamhet, så också Rotarys Läkarbank. Den 4 mars i år träffades en grupp bestående av nio läkare och två tandläkare för att diskutera framtidsfrågor.

Somliga i gruppen hade många uppdrag bakom sig och andra hade färsk erfarenhet av att åka ut som nybörjare för Läkarbanken. Alla som kom hade också läst en hel del rapporter och pratat med kollegor som varit ut samt fått ta del av tankar och funderingar från våra koordinatörer i Kenya.

Gruppen började med att definiera vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt med nuvarande verksamhet samt möjligheter till utveckling. På så sätt identifierades en lista med frågor som till exempel:

– bättre kontinuitet mellan inkommande och utgående läkare/tandläkare,

– jeepläkareteamens sammansättning och lab-tester som kan tas på linjen,

– utbildningsinsatserna och samarbete med andra organisationer.

Det var också diskussion om behovet att utveckla klara målsättningar och tidsplaner för varje jeeplinje samt för tandläkarklinikerna. Gruppen diskuterade också behovet att avveckla jeeplinjer och satte upp kriterier som kan användas när områden för nya jeeplinjer skall väljas ut. I tillägg reflekterade gruppen också över verksamhetsinriktningen på långsikt. Hur kan svenska läkarkunskaper kunna bidra på ett bra sätt till utmaningarna som finns i sjukvården i Kenya? Ett område som identifierades var att informera och lära ut om antibiotika användningen och risker med utvecklingen av multiresistenta bakterier. Resultatet från framtidsmötet överlämnades till styrelsen och kommer också att diskuteras på Läkarmötet i maj.