Insamling med bananlådor

Rickard Eitrem, läkare och medlem i Karlskrona – af Chapman Rotaryklubb har kommit på ett kreativt sätt att samla in pengar till Läkarbanken. Genom att ta några kronor betalt för använda bananlådor har 100 000 kronor samlats in, rapporterar Blekinge Läns Tidning. Rickard berättar att klubben pratade med tre livsmedelshallar och fick ställa ut bössor vid lagret där folk hämtade banankartonger. Så har de fått lägga två kronor per kartong. Det var faktiskt Rickard själv som kom på iden när han höll på att flytta. Han tyckte att han själv hade väldigt stor nytta av banankartonger och fick då iden att man skulle kunna ta betalt för dem. Nu skall pengarna bekosta resor och uppehälle för läkarna, men också malarianät och anläggning av nya vattenbrunnar för befolkningen i utsatta länder.