Malaria i praktiken

En mamma beskriver symptomen som hennes lilla son har för jeepläkaren Cecilia Björklund, från Åhus. Feber, ingen matlust Mamma beskriver symptom - Cecilia Björklundoch ont i kroppen. Är det någon sorts influensa eller malaria? Cecilia tittar i halsen och öronen och skickar sedan iväg barnet för malariatest. Det är malaria, som för så många andra denna dag vid Umala jeeplinjeklinik. Cecilia är ute som jeepläkare första gången men har snabbt kommit in i arbetet och lärt sig att malaria kan ge så olika symptom så det är svårt att endast bedöma det kliniskt. Vissa har huvudvärk och bara lite feber, vissa frossa, ont i hela kroppen och ibland magont eller kräkningar. Som tur är finns ett snabbtest som används vid klinikerna. Februari brukar vara en månad med mycket malaria. Det är också en månad som jeepklinikerna distribuerar mycket myggnät. Den lilla pojken med malaria, får redan vid kliniken ta den första tabletten av medicinkuren, så får hans mamma också ta mig sig ett myggnät hem med instruktioner om hur det skall användas. Många Rotaryklubbar har stött Rotarys Läkarbank för att kunna finansiera jeeplinjekliniker, ta tester, dela ut medicin och myggnät. Kostnaderna för Cecilia Björklunds uppdrag är sponsrad av Sölvesborgs Rotaryklubb som stöder henne som sin ”Egen Läkare”. Insatserna räddar många liv, antagligen också den här lilla pojken, eftersom malaria är den vanligast dödsorsaken bland barn i detta området.