Så går det till

Är du läkare, tandläkare eller barnmorska och har läst om våra uppdrag som vi beskriver under sidan ”För sjukvårdspersonal – Uppdrag och krav”. I så fall är du varmt välkommen att anmäla ditt intresse för att tjänstgöra som volontär inom Rotary Doctors.

Så här går det till:

• Fyll i din intresseanmälan på sidan ”Ansök som sjukvårdspersonal och bifoga där ditt CV och ett personligt brev där du skriver varför du är intresserad av uppdrag. Länk till sidan: Ansök om sjukvårdspersonal
  • När vi fått din ansökan gör Rotary Doctors en bedömning av kvalifikationer samt kontaktar givna referenser.
  • När du har godkänts kontaktar vi dig och informerar dig om var/när du kan få information om uppdrag och hur du kan göra för att anmäla dig. Du är också välkommen att ringa.
  • Efter att du anmält ditt intresse för ett specifikt uppdrag, så ser vi först om det fungerar med scheman och krav från de sjukhus vi jobbar med, sen får du en bekräftelse på detta per e-post.
  • Du är nu inbokad för tjänstgöring, då gör vi en förfrågan till IVO angående anmälan av legitimerad hälso- och sjukvårdpersonal, om det finns en anmälan som inte ännu är slutbehandlad kan vi vid behov kontakta din arbetsgivare.
  • I mycket ovanliga fall kan det hända att ett uppdrag måste ställas in. Kanske har säkerhetsläget i området förändrats vilket gör att det inte är lämpligt att resa. Kanske har det skett förändringar i verksamheten som på ett eller annat sätt påverkar planerat uppdrag, men vi försöker hålla nära kontakt med de som skall resa ut om något sådant skulle hända.
  • Du bör läsa information som finns på olika sidor på denna webbplats och det är också bra att läsa på om tropisk medicin, om olika typer av malaria, om HIV/AIDS om TB, etc.
  • Fem till sex månader innan avresa får du en definitiv bekräftelse från oss. Du får nu mer information om uppdraget, flygbiljetten bokas och du bekräftar den själv till resebyrån. Du ombeds också komma in med olika bevis, intyg och betyg på dina kvalifikationer, detta är nödvändigt eftersom du måste få licens och ett tillfälligt uppehållstillstånd i Kenya. Detta är mer byråkratiskt än vi är vana med från Sverige men det är helt nödvändigt om du ska kunna resa ut. Två till tre månader innan avresa ska dessa bevis på dina kvalifikationer skickas till Kenya. Vid detta tillfälle kommer vi också att fråga dig att hämta ut ett utdrag ur belastningsregistret.
  • Cirka en månad innan avresa ska du ansöka om elektroniskt visum för inresan på en hemsida.
  • Månaden innan avresa får du traktamente och ytterligare information om uppdraget.
  • Nu reser du ut på ditt uppdrag.
  • Efter hemkomst förväntas du inkomma med en skriftlig rapport om uppdraget och Rotary Doctors litar på att du också att du skall hjälpa till att informera om verksamheten, bl.a genom att besöka din lokala Rotaryklubb och berätta om ditt uppdrag.

Uppdaterad: 2023-09-11