Flickan med en brännskada

En morgon när den fem år gamla Vivian ville äta gröten som hennes mamma kokat på morgonen, så knuffade hennes syskon till henne så hon ramlade med knät ner i grötgrytan som stod på eldstaden på golvet. Hon brände sig ordentligt på sitt vänstra ben, ovanför och nedför knät. Hennes mamma som hade lämnat hemmet tidigt på morgonen för att arbeta på en närliggande gård var tvungen att komma tillbaka hem. Hon hade inte pengar för att ta Vivian till doktorn som var 15 kilometer bort. Då skulle hon ha behövt 200 shillings för motorcykelfärden och cirka 100 shillings för behandlingen. Vivians mamma bestämde sig för att vänta på Rotary Doctors som skulle vara i en närliggande klinik sex dagar senare. När hon väntade hade hon ingen aning om den stora faran som hon hade satt Vivian i, att det skulle kunna bli en infektion i brännskadan.

När Vivian äntligen kom till kliniken och såret kunde rengöras och bandageras, och flickan kunde få antibiotika och smärtstillande medel fick också en hälsovolontär i uppdrag att hjälpa henne hemma genom att varje dag lägga om såret samt att hjälpa henne röra på benet så att det inte skulle bli stel och fixerat.

Vid kliniken registrerades dessutom flickan som att hon var 9 år istället för 5. Därför rapporterades först om en 9-årig flicka med en brännskada. Ibland är det inte så noga med ålder tycker både volontärer som registrerar och föräldrar, så det kan bli fel.

Lena Wekesa (Vivians mor) är 32 år gammal med 6 barn, det yngsta 3 år och det äldsta 15 år, tre pojkar och tre flickor, totalt 8 i familjen. Pappa Wekesa är 37 år, båda föräldrarna arbetar som daglönare på andras gårdar. På en bra dag tjänar de båda cirka 200 shilling, på en dålig dag som de kommer hem utan några pengar. För att köpa bra mat till en familj med 8 personer skulle det behövas cirka 300 shilling per dag, en summa de sällan kommer upp i. Familjen har också köpt en solcellslampa så att de ska kunna ha någon sorts belysning på kvällarna, men det betyder en avbetalning på 50 shillings per dag under 8 månader. Familjen har en mjölkko som de kan mjölka två gånger per dag och sälja för 60 shillings; de har också ett får och två lamm. Hela familjen och djuren bor på en mark som mäter 22 meter med 22 meter.

Varje morgon vaknar mamma Lena och pappa Wekesa klockan 5, Lena förbereder gröt som barnen ska ha före de går till skolan medan Wekesa mjölkar kon. Sen lämnar båda två hemmet för att leta efter personer som vill hyra dem på fältet. Mamma Lena arbetar fram till 12.00. Då kommer Lena tillbaka för att hämta vatten till kon och för att ta hand om den lilla grönsakstäppa som de har. Sen gör hon ett eftermiddagsmål för barnen som kommer hem från skolan.

Det tar henne ungefär 20 minuter att gå till en av de brunnar som Åhus Rotaryklubb och ”Vatten gör för alla” byggt genom Rotary Doctors för att hämta 20 liter vatten. I genomsnitt använder hon ca 80 liter vatten så hon får gå många gånger. Sen börjar hon förbereda middagen för barnen som kommer tillbaka från skolan. Hon har en hektisk dag, städar huset, tvättar kläderna, innan hon ska göra kvällsmål till familjen. Hon går till sängs klockan 11.00,

”Jag går till sängs utmattad, men med alla dessa barn måste jag, för att de måste äta”, säger hon.

”Varför har du inte använt familjeplanering?” frågar vi henne ”Min man vill ha fler barn och jag tror att jag fortfarande är stark nog för att ge honom fler barn.” säger hon. ”Om han säger att det är tillräckligt kommer jag att sluta, men inte nu”.

Vad mannens åsikt är om familjeplanering fick vi inte veta då han inte var hemma.

Text och bild: Daniel Muruka