Historisk promenad i Nyköping gav pengar till Läkarbanken

SONY DSC

Nyköping Rotaryklubb bjöd i början av september in allmänheten till en historisk stadsvandring. Först fick alla kaffe och information om Rotary, Rotarys Läkarbank och vad som skulle hända. Senare fick alla möjlighet att krypa ner i en klosterkällare och se valven där nere. Källaren finns nu under en folkhögskola och är vanligtvis inte är öppen för besök. Klostret byggdes på 1280-talet, men revs sedan under reformationen på Gustav Vasas tid, så nu finns bara källaren kvar och ligger alltså gömd under skolan. Så det var en unik upplevelse för besökarna. I Nyköpings rådhus så fick besökarna höra hela historien om de dubbelmord och det självmord som ägde rum där på 1936. Kulhål fanns fortfarande kvar i den gamla lagboken och i väggen. Alla besökare betalade en avgift för att följa med och behållningen gick till Rotarys Läkarbank. Dagen var lyckad och det finns planer på att göra något liknande nästa år igen.