Åkes sista uppdrag

Åke Lagerkvist, slutar som koordinator för Mutomo tandklinik efter 15 år.

Åke med två patienter. Foto: Karin Håkansson

I femton år har Åke Lagerquist åkt fram och tillbaka till Mutomo, Kenya med tunga väskor fyllda av röntgenvätska, tandfyllningsmaterial och annan utrustning för Rotarys Läkarbanks tandklinik vid Mutomo sjukhuset. I maj 1998 kom han första gången som frivillig tandläkare till kliniken som hade etablerats året innan av Bengt Lindahl och Gunnar Johansson, två tandläkare och Rotary medlemmar, samt med ekonomiskt stöd från Erikshjälpen. Han var den femte tandläkaren som kom ner och samtidigt behövdes en koordinator för kliniken som kunde rekrytera tandläkare, samla in pengar och ha koll på verksamheten. Sjukhuset föreslog att Åke skulle ta på sig uppgiften och det gjorde han.

I augusti/september 2012 gjorde Åke dock sin sista resa som frivillig tandläkare eftersom han passerat den åldergräns som finns för läkare/tandläkare inom Läkarbanken. Det är mycket som har förbättrats under åren som gått. Något av de första åren målade Åke själv cementgolvet för att få det lite snyggare, det hjälpte ett tag men nu har man plattor på golvet som gör det mer hygieniskt. Tandläkarstolen med utrustning har bytts ut en gång då Hjo Rotaryklubb skänkte en ny stol, nu skall delar av den bytas ut igen. ”Det är fortfarande en ganska enkel stol med hållbar mekanik eftersom det fungerar bäst i här ner”, säger Åke.

Elektricitet fick kliniken från generatorer som försörjde sjukhuset, dessa har också skänkts av olika Rotarymedlemmar, de två första för 200.000 kronor skänktes av Karl-Erik Aronsson. En mindre generator kom till 2009. År 2010 fick dock Mutomo stad elektricitet och så också sjukhuset, så nu används generatorerna bara vid strömavbrott. När elen kom till Mutomo gjorde det också stor skillnad för tandläkarnas fritid. Nu fanns el dygnet runt i bostaden, tidigare hade det bara funnits mellan 19.00 och 22.00. Olika tandläkare har också under årens lopp gjort tandläkarbostaden lite trevligare genom att bidra med TV, radio, DVD, brödrost och andra saker som kan vara bra att ha. En annan stor förändring var när de mobila telefonerna började användas i Mutomo. Det var 2005 och det förändrade möjligheten att ha kontakt med omvärlden och Sverige och ännu bättre blev det med mobil nätuppkoppling som började användas för två år sedan.

På kliniken gör man mest utdragningar av tänder, men också lagningar samt andra behandlingar. Det finns en liten verkstad för att göra enkla proteser. En av de viktigaste aktiviteterna är att åka ut till skolor och undersöka skolbarnen. En del barn kommer till kliniken för uppföljning och behandling. Ibland kommer patienter, ofta kvinnor, in till Åke och frågar om han inte kan göra deras tänder vitare. Vattnet runt Mutomo är dock så rikt på fluor att tänderna blir bruna redan när de bildas nere i käken, så det kan man inte göra något åt. Andra patienter får däremot bra behandlingar för ett liten penning och dessutom mycket värme och humor åtminstone när Åke sitter på tandläkarstolen. Skämten men också bedövningar hjälper mot nervositet och smärta hos patienter som ofta inte varit hos en tandläkare tidigare.

Åke i skolbänken. Foto: Karin Håkansson

Åke har också blivit känd i den lilla staden Mutomo eftersom han tagit andra initiativ för att hjälpa till. En gång tyckte han det var alldeles för skräpigt med plastpåsar, papper och annat skräp runt bussstationen. Han betalade några killar för att städa upp och nästa dag uppmärksammades det av männen som alltid sitter på kafféet. Men de tog förgivet att det var gjort av en ideell organisation, inte att en enskild person skulle göra något sådant! Det här året har Åke fått besöka en gymnasieskola som han har finansierat  Skolan har byggts i en by 12 kilometer från Mutomo och där nästan inga barn fortsatt att studera efter grundskolan eftersom det varit för långt till närmsta skola, men nu kan de det. Åke har gjort det möjligt för ungdomar att förverkliga sina drömmar, säger vice rektorn. Så även om Åke slutar som koordinator för tandkliniken verkar det som han har så många andra kontakter i Mutomo att han kanske kommer att återvända dit igen.