Årets Läkarmöte

Helgen 9-10 maj organiserades det årliga Läkarmöte i Holsbybrunn med drygt 80 deltagare. Till mötet inbjuds alla läkare som varit ute för endera Rotarys Läkarbank eller Skandinaviska Läkarbanken de tre senaste åren eller som är planerade att åka ut under nästkommande år. De två läkarbankerna, som organiserar mötet har ett gemensamt kansli samt register med läkare.

IMG_0158 web

Flera föredrag handlade om olika aspekter om kirurgi i låginkomstländer, vilket var temat för mötet. Ett föredrag som hölls av Gunnar Holmberg tog upp diagnostisering av hudsjukdomar. Karin Hansen, läkare från Malmö, som varit ute i både Liberia och Sierra Leone på tre olika ebolacenter delade med sig av sina erfarenheter som både imponerade och berörde. Det fanns också tillfälle att diskutera utvecklingen av jeepläkar- och tandläkarverksamheten inom Rotarys Läkarbank. På  lördagskvällen arrangerades en jubileumsmiddag för att fira att Skandinaviska Läkarbanken funnits i 25 år. Firandet av Rotarys Läkarbanks 25 års jubileum firades för två år sedan.

15.05.12