Överlämning av en jeeplinje

I Homa Bay området har myndigheterna byggt ut nätet med hälsodispensärer i så stor utsträckning att det är tid för Rotarys Läkarbank att stänga jeeplinjen och fortsätta i ett annat område.

Under tiden Läkarbanken varit i området har Läkarbankens koordinatörer i Kenya stött jeeplinjens klinikkommittéer av volontärer från byarna att tillsammans med myndigheterna utveckla egna dispensärer eller stödja utvecklingen av närliggande sådana. Olika jeeplinjekliniker har hittat olika lösningar och en del har kommit längre än andra.

För att kunna genomföra en bra avslutning på ett långt samarbete vill Rotarys Läkarbank stödja en del av kommittéerna så att de kan få en bra början när deras arbete går in i en ny fas.

Rotaryklubbar i Sverige är välkomna att stödja dessa konkreta projekt, delvis eller som helhet. De som lämnar stöd kommer att få återkoppling i form av en slutrapport och bilder. Läs mer om de konkreta projekten här: Utfasning Homa Bay – miniprojekt