Rapport från jeeplinjerna för första halvåret 2012

Under det första halvåret 2012 hade de fem jeeplinjer som Rotarys Läkarbank har i Kenya totalt 15,910 patienter. I medeltal betyder det 26 patienter per dag och jeeplinje. Varje jeeplinje har en läkare, en kenyansk sjuksköterska, HIV-AIDS rådgivare och en chaufför. Jeeplinjerna har ett stafettsystem för läkare från Sverige och under första halvåret 2012 tjänstgjorde 25 läkare frivilligt på jeeplinjerna.

Den vanligast orsaken för att bybefolkningen kommer till jeepklinikerna är malaria. Olika hudsjukdomar och problem är också vanligt och beror oftast på bristande hygien på grund av dålig tillgång på rent vatten. Den tredje vanligaste diagnosen är luftvägsinfektioner. Andra vanliga hälsoproblem är virusinfektioner, värk i leder och undernäring. Vid olika virusinfektioner är HIV/AIDS ofta en underliggande orsak. Under första halvåret testades 2,845 personer, av dem var 14.2 % HIV positiva.

Läs hela rapporten som är gjord av Daniel och Jacinta, koordinatorerna i Västra Kenya: MID-YEAR REPORT 2012

Jacinta