Malaria den vanligaste diagnosen

Agnes med en liten patient

Även i år är malaria den vanligaste orsaken till att människor söker vård vid Rotarys Läkarbanks jeeplinjer i västra Kenya. Cirka hälften av de 33 000 patienter som fått hjälp av jeepläkarna under 2013 får göra en malariatest. Av dessa har 54 % malaria, bland barn är siffran högre. Malaria kan vara dödligt, för barn under fem år är det tillsammans med luftinfektioner den vanligast dödsorsaken. Ibland är små barn med malaria så sjuka att de kräks upp medicinen de får. Då får de istället en injektion med kinin, och mamman får också ofta lite baby gröt med sig hem. Den lilla pojken på bilden här bredvid som tas omhand av Dr. Agnes var en sådan patient. Patienter där malariatestet är negativt har för det mesta en infektion som ger feber. De som har malaria får malariamediciner och jeepteamet frågar också om familjen har och använder myggnät. Genom att sova under myggnät kan man förebygga malaria så Läkarbanken har under det senaste året distribuerat 2 500 nät till barnfamiljer. Flera Rotaryklubbar har skänkt pengar till myggnät, bland annat Göteborg-Marieholm och Nässjö Rotaryklubb som båda samlade in pengar i samband med en konsert och nu senast 10 000 kr från Malmö-Skeppsbrons Rotaryklubb. Förra året samlade också fyra flickor i Lomma-Bjärred ihop pengar till myggnät genom att baka kakor och sälja!

Under 2013 har jeepteamen mött mer än 33 ooo patienter, det är cirka 30 patienter/dag och jeeplinje. En del av patienterna möter läkaren, en del bara sjuksköterskan eller HIV/AIDS rådgivaren. Viktigast är dock inte antalet patienter utan att jeepteamen träffar rätt patienter. Statistiken visar att cirka 40% är barn under 5 år och 80% är kvinnor och barn. Det är en bra indikator på att teamen når de som behöver det mest. Andra sjukdomar som är som jeeplinjerna tar hand om är, hudåkommor, ofta på grund av svårigheter med hygien och brist på rent vatten, luftvägsinfektioner och undernäring. I den senaste halvårsrapporten finns statistik om verksamheten: REPORT Jeepline 2a half 2013 Western Kenya RDS