Rotary i Falsterbo-Vellinge:

”Vi sponsrade en läkare”

–I samband med en högtidsdag valde en av våra medlemmar bort presenter och uppmanade istället släkt och vänner att skänka en slant till Rotarys Läkarbank. Jubilaren bidrog sedan med lika mycket pengar själv, vilket innebar att det totalt kom in ungefär 20 000 kronor.
Det berättar Göran Fredriksson, programansvarig och tillträdande president i Rotary Falsterbo-Vellinge.

Eftersom klubben tyckte att ändamålet var så bra beslutade man sig snart för att gemensamt skjuta till de medel som behövdes för att bekosta sex veckors läkartjänstgöring i Kenya. Omkostnader för en sådan vistelse ligger på 30 000 kronor.

–Vi har läkare i klubben som både varit och är verksamma i olika projekt i Afrika. Därför harmonierade det här åtagandet väl med sådant vi stöttat tidigare, säger Göran Fredriksson som tycker att klubben redan fått väldigt mycket tillbaka.

–Rapporterna från ”vår” läkare i Kenya, Catrin Sjökvist, var väldigt trevliga, nästan poetiska. Jag har förmedlat dem till klubben i samband med våra fredagsluncher. Så småningom ska Catrin också besöka klubben för att berätta om det genomförda uppdraget i Afrika.

Foto: Catrin Sjökvist

Catrin Sjökvist bor i Malmö och arbetar som distriktsläkare i Arlöv, ett område mellan Lund och Malmö med en ganska stor andel invandrare. Två gånger har hon tjänstgjort för Rotarys Läkarbank i Kenya, dels 2009 och senast i december 2011 som jeepläkare i Homa Bay vid Victoriasjön.

–Jag har helt sedan gymnasietiden varit intresserad av andra länder och kulturer. 2007 arbetade jag en period för Läkare utan gränser i Pakistan. Jag känner flera läkare som arbetat för Rotarys Läkarbank. Eftersom uppdragen inte är så långa är de lättare att kombinera med fortsatt läkartjänst här hemma, berättar Catrin Sjökvist.

–Att allt är så olika och samtidigt så universellt och att få mötas av en sådan både glädje och respekt, det är några av de starkaste intrycken från tiden i Kenya. Och så att människan är så anpasslig. När man möter en mamma som mist åtta av sina elva barn och ändå håller ihop som människa funderar man hur det bara går.

Catrin Sjökvists tjänstgöring i Kenya sponsrades alltså av Rotary i Falsterbo-Vellinge som ju finns nära där hon själv bor och arbetar. Och Catrins eftersmak av tiden i Kenya är positiv:
–Jag kunde ge sjukvård där det annars inte hade funnits. Jag tror också att jag lämnat en del av Sverige där och att jag fört med mig en del av Afrika hem. Jag försöker sprida att Afrika och Kenya inte bara är elände. Det är bördigt och vackert med många leenden och väldigt många hårt arbetande människor.

75%

Tre av fyra personer som avlider i Kenya gör det till följd av smittsamma sjukdomar som i de allra flesta fall hade gått att bota. I Sverige är motsvarande siffra fem procent.

Göran Fredriksson tycker att det gått bra att engagera både medlemmar och andra i insamlingen till Rotarys Läkarbank. På förfrågan om han har några råd att skicka med till klubbar som, likt den i Falsterbo-Vellinge, också vill göra en insats, svarar han;

–Det är bra att grunda med en aktivitet för att få ett startkapital. Därefter får klubbmedlemmarna själva ställa upp med resterande belopp. Att stödja en läkare är ett bra sätt att engagera medlemmarna och profilera klubben på. Och att inspirera fler än just bara medlemmar till att bidra ekonomiskt har faktiskt inte heller varit särskilt svårt.