Shedrack klarade sig tack vare extra mat från Rotary Doctors

I början av detta år blev Monikas lilla ett-åring sjuk, så hon tog med sig sonen till Rotary Doctors mobila barn- och mödravårdsklinik när den kom till hennes by. Där fick hon veta att pojken, Shedrack, inte var sjuk utan han var undernärd. Monika har sju barn, 6 döttrar och en son. Hon vet inte hur gammal hon är, när hon var tonåring så blev hon könsstympad och bortgift och sen kom barnen en efter en, så hon är nog i trettioårsåldern ungefär.

Hon brukade odla majs ner vid floden för att försörja sina barn. Männen i familjer brukar inte hjälpa till med odlingarna utan har hand om boskapen, men Monikas man har dessutom övergivit henne. Hon har några bröder i byn som hjälper henne ibland, men det är hon som måste se till att alla barn får mat. Skörden hösten -23 var så liten att det blev problem. Första gången hon kom till kliniken med Shedrack i januari fick hon extra näring till pojken direkt på plats och proteinrikt grötmjöl att ta med sig hem. En månad senare hade Shedrack blivit lite bättre, men låg fortfarande under normen. Monika fick med lite mer extra näring och gröt med sig hem, och tredje gången vid kliniken hade pojken normal vikt och längd igen, extra gröt fick hon som ett sista stöd.

Monika berättar sin historia för Karin Håkansson, på besök i byn Kapetakinie

Under hösten -24 blev skörden ännu värre än året innan, men Monika har hittat ett annat sätt att försörja sig och sina barn på. Hon har börjat vaska guld ner i floden som rinner ganska nära byn. Det är flera kvinnor som gör det och de kan sälja guldet för att få lite inkomst. Så nu har hon mat till sina barn men hon vill också att barnen ska gå i skolan, även alla döttrarna, så det har blivit mer utgifter. Skolan kostar inget men skoluniformer och böcker gör det.

Efter att Shedrack blev utskriven från extra-matprojektet har han varit bra tack vare inkomsterna men också tack vare kunskapen om vilken mat som ett litet barn behöver som hon fick vid kliniken. Nu går hon till Rotary Doctors kliniken när den kommer varje månad. Hon vill att de kollar vikten på pojken, så får han också de vaccineringar som behövs, dessutom får Monika lära sig mer om barns- och kvinnors hälsa!

2023-12-13