En stor Rotarian och grundare av Rotary Doctors

Lars Braw, född 1920, rotarymedlem sedan 1961, grundare av Rotary Doctors år 1988 och välkänd journalist vid Kvällsposten, avled måndagen den 25 februari.

”Ni glömmer oss väl inte, sir?” När en liten pojke i en afrikansk by vinkade farväl till Lars Braw under en av hans många reportageresor till Afrika, blev det startskottet till Rotary Doctors. Lars kände att han måste göra något mer för de människor han mötte på sina resor i Afrika. Genom sitt nätverk inom Rotary skickade Lars ut en förfrågan till läkare att anmäla sig till frivilliga utlandsuppdrag, och stiftelsen Rotarys Läkarbank, idag kallad Rotary Doctors, startades.
Idag mer än 30 år senare har Rotary Doctors hjälpt tusentals byar med sjuk– och hälsovård, hälsoutbildning, vatten och sanitet. Lars glömde inte den lilla pojken i byn och Rotary Doctors, volontärer, Rotarymedlemmar och  bybor i Kenya hedrar nu Lars stora engagemang, initiativ och minne.