Latriner  – viktigt för hälsan

Under hösten 2022 har Rotary Doctors, genom finansiering från Gefle-Valbo och Sandviken-Västra Rotaryklubbar genomfört projekt för att förbättra saniteten i fem ytterligare byar i Amokaområdet, västra Kenya. Brist på latriner –  utomhustoaletter är ett stort problem i många byar. Befolkningen går ut på fält och in bland buskar för att uträtta sina behov, så det finns ofta mycket avföring alldeles i närheten av byarna. Detta leder naturligtvis till att sjukdomar sprids. Detta är de fem sista i detta området av totalt tretton byar som nu alla blivit utnämnda som ”Byar med latriner”.

I dessa projekt är det viktigt att familjerna själva förstår problemet med att gå ut i buskarna och därför själva vill bygga sin egen latrin. Det kan vara svårt och genant att prata om toalettbestyr, det är ju något man utför i mörkret för att det är väldigt privat. Därför är det viktigt att byborna börjar att prata om detta, om avföring, var den hamnar, flugorna som flyger runt och  sjukdomarna som sprids. Det göra att bybor ser sammanhang, engagerar sig i sin egen hälsa och lovar att vara med i projektet genom att bygga en egen latrin – eller att förbättra den som de har.

I detta område, Amoka, och två andra områden har nu Rotary Doctors motiverat familjer att bygga latriner och samtidigt också kanaliserat Rotaryklubbars finansiering av brunnar och källor som ger rent vatten. Efter att ha jobbat med dessa frågor i tre år kan vi nu se att diarrésjukdomar, som är så allvarliga så att man söker hjälp från en hälsodispensär har minskat med mellan 60 och 75 %. Latriner och rent vatten spelar roll, samtidigt har projekten också innehållit mycket hälsoundervisning. Så en kombination av kunskap och fysiska möjligheter att ändra vanor gör hälsan bättre.

Läs mer om varje steg i projektet med de fem senaste byarnas: Rapport Sarura latrin projekt 5 Byar juli-nov 2022

2022-11-21