Besök hos Diana 16 år

Rotary Doctors team i Kitale har sökt upp den unga mamman som födde barn i vägkanten i början av augusti. Här är deras berättelse:

Vårt team fann Diana i hennes mammas hus efter någon timme på en bumpig och dammig väg med vår jeep och sedan ytterligare 30 minuters promenad. Byn ligger på Mont Elgons sluttningar nära gränsen till Uganda.

En vecka tidigare hade vår sjuksköterska Faith satt sig i jeepen efter en arbetsdag vid en mobil barn- och mödraklinik i Koros, börjat köra hemåt och en stund senare sett Diana gå dubbelvikt vid vägkanten. Faith stannade eftersom flickan såg sjuk ut, men istället förstod hon snabbt att flickan var i tredje stadiet av en förlossning, fostrets huvud trängde redan på, det fanns ingen tid att förlora. En liten flicka föddes. Vid det tillfället förstod Faith att Diana var 19 år, men när vårt team fick en pratstund med henne hemma hos sin mamma fick vi reda på att hon bara är 16 år.

Så när vi besökte henne var Diana i sin mammas hus, det kanske känns tryggare för henne där. Hennes mamma har fem barn 1 pojke och 4 flickor, Diana är den yngsta. Dianas mamma bor med sin man, två bröder och två barnbarn, som alla är beroende av henne och nu får hon också ta hand om Diana med sin lilla bebis.

Diana är en blyg 16-årig flicka, men redan gift. Hon hoppade av klass sex förra året när skolorna stängdes på grund av covid-19. Hon är därför en av de många flickorna som blev gravida och hamnade i ett äktenskap på grund av corona. Hennes man är ung, 22 år gammal. Han hoppade också av skolan när han var yngre, men mannens familj har en del kor som ger lite mjölk, ca fyra liter per dag, som familjen kan sälja. Diana säger att hon ska gå tillbaka till sin mans hus om två veckor. På ett sätt har Diana tur, det är inte sällan flickor gifts bort till mycket äldre män och kanske som en andra hustru.

Diana har faktiskt varit och besökt en ANC –klinik. Hon gick mer än 15 kilometer till kliniken. Hon berättar att hon inte vill gå dit något mer eftersom sjuksköterskan frågade vad hon gjort som blivit gravid som 16-åring istället för att gå i skolan. Diana kände sig anklagad.

Diana berättar att det inte var så många som insåg att hon var gravid eftersom hon brukade gå med Kangas så att det inte syntes. När hon var i sin mans hus stannade hon inne. Så hon hade inte så många att prata med och fråga.

Förlossningsvärken började mitt i natten den 5 augusti 2021, hon insåg inte att detta var smärta som betydde att förlossningen börjat. På morgonen blev det värre och en granne berättade då om Rotary Doctor-teamet som var i närheten. Efter ett tag bestämde hon sig för att gå dit för att höra varför hon hade så ont. Men smärtorna blev outhärdliga och hon kunde inte gå längre men som tur var såg Faith henne då.

När vi besökte Diana kontrollerade vi både barnet, som fått namnet Faith och Diana. Hon fick råd om amning, barnvård och vikten av att komma till barnvårdskliniken för vaccinationer och annan uppföljning. Vi tyckte också att hon skulle börja med preventivmedel men hon sa att hon först måste prata om det med sin make.

Diana är en blyg liten 16-årig mamma, men en sak var imponerande. Hon hade tidigare vägrat att acceptera att bli könsstympad! Det är vanligt i hennes folkgrupp, men det hade hon alltså stått emot!

Rotarys Doctors team i Kitale

Rotary Doctors kommer under hösten att ha en speciell insamlingskampanj för att bättre kunna nå unga flickor, och få dem att komma till rådgivning om sexualkunskap och preventivmedelsanvändning samt barn- och mödravård – om det behövs. Stöd den insamlingen genom att skicka ett bidrag till Rotary Doctors, bankgiro: 900-4722, Swish: 900 4722